فروشگاه صنایع دستی آریا گالری

فروشگاه صنایع دستی آریا گالری مرجعی برای خرید انواع صنایع دستی با کیفیت تضمین شده و قیمت تولیدی، عرضه کننده ظروف و زیورآلات مسی، انواع ظروف و سماور برنجی، میناکاری، …

فروشگاه صنایع دستی آریا گالری

فروشگاه صنایع دستی آریا گالری مرجعی برای خرید انواع صنایع دستی با کیفیت تضمین شده و قیمت تولیدی، عرضه کننده ظروف و زیورآلات مسی، انواع ظروف و سماور برنجی، میناکاری، …

آموزش هنر مینا کاری

قالب گیری ظروف مینا کاری
پس از طراحی شکل ظروف , استادکاران با استفاده از دو روش خم کاری وچکش کاری به فلز مورد نظر که بیشتر مس بوده شکل می دهند. در روش خم کاری هنگام چرخیدن ورقه بوسیله میله ایی که سر آن گرد است و با فشار , ورقه را خم می کنند.
در روش چکش کاری استادکار بدون استفاده از قالب و فقط بوسیله چکش , میل قلوه ,انبر و سندان و چند وسیله ساده دیگر ورق مورد نظر را به شکل دلخواه در می آورد. برای نرم کردن آن پس از انجام هر بار چکش کاری قطعه را در آتش برده و دوباره چکش کاری می کند.

تمیز کردن سطح ظروف
مرحله بعدی لعاب دادن ظروف است البته قبل از آن بایستی سطح ظرف تمیز شده باشد. هر گونه اثر آلودگی حتی چربی اثر انگشت باعث می گردد تا مرحله لعاب ظروف به خوبی انجام نگیرد.
برای انجام این کار ظرف مورد نظر را درون مخزنی که با سرکه و نمک طعام پر شده است فرو می کنند یا بر روی ظرف سرکه می ریزند و سپس نمک بر روی آن می پاشند و توسط یک برس سیمی آن را تمیز می کنند.
روش دیگر آن است که ظرف مورد نظر را با اسید سولفوریک تمیز می کنند. و سپس آن را بوسیله آب می شویند. برخی استادکاران متناسب با نوع لکه و آلودگی روی ظروف , روش های متفاوتی را استفاده می کنند این کار را می توان با آب و صابون و فرچه هم انجام داد.

لعاب کاری
لعاب مورد نظر برای ظروف مینا بصورت پودر است به همین علت و همچنین داشتن وزن حجمی زیاد نمی توان بصورت مستقیم از آن استفاده نمود. برای این کار ابتدا از محلولی شبیه لعاب به دانه استفاده می شود بدین منظور لعاب به دانه را با پودر لعاب به نسبت ۱ به ۱۰ مخلوط می کنند.
لعاب کاری به دو روش اسپری و دستی (غرقاب) انجام می گیرد. در روش اسپری لعاب بوسیله پیستوله بر روی سطح ظرف پاشیده می شود. البته بایستی اتاقک اسپری تهویه مناسبی داشته باشد تا اسپری کننده دچار مشکلات تنفسی نگردد. در ضمن در این روش مقداری از محلول لعاب به هدر می رود.
در روش دستی یا غرقاب محلول لعاب را بصورت دستی بر روی سطح ظروف می ریزند که هم باعث به هدر نرفتن و هم باعث عدم مشکل تنفسی برای شخص مورد نظر می گردد.

پخت لعاب
پس از خشک شدن کامل لعاب آن را در کوره ایی با حرارت ۹۰۰ درجه سانتی گراد قرار می دهند. این فرایند در حدود ۲ الی ۳ دقیقه زمان احتیاج دارد و زمان دقیق آن توسط استادکار با تجربه تشخیص داده می شود.
در ساخت ظروف مینا تجربیات زیادی وجود دارد که برای بدست آوردن آنها بایستی سالها در این زمینه زحمت کشید. پس از پخته شدن لعاب , ظروف مینا را از کوره خارج کرده و برای خنک سازی تدریجی نزدیک آن قرار می دهند.

رنگ سازی

برای نقاشی بر روی زمینه مینا بایستی از رنگ های نسوز که عمده آنها از پودر اکسید فلزات تشکیل شده استفاده نمود. در گذشته استادکاران این رنگ ها را خودشان می ساختند ولی در حال حاضر از رنگ های وارداتی استفاده می کنند.
برای آماده سازی رنگ های نقاشی مینا ابتدا محلول صمغ عربی را در آب با گلیسیرین به نسبت یک به ٢ مخلوط کرده. سپس پودر رنگ مورد نظر را بر روی شیشه قرار داده و چند قطره از محلول فوق را با کاردک با آن مخلوط می کنند محلول ذکر شده عمل حل کردن را انجام می دهد.
در صورتی که باقیمانده رنگ ساخته شده خشک شود می توان با محلول صمغ عربی و گلیسیرین دوباره آن را آماده کرد. برای نقاشی بصورت رنگ و روغن می توان پودر رنگ را با جوهر کاج یا جوهر اسطوخودوس مخلوط و مورد استفاده قرار داد.

طراحی بر روی لعاب
در این مرحله هنرمند میناساز طرح مورد نظر خود را که برگرفته از نقوش اسلیمی و ختایی , گل و مرغ , شکارگاه و صورت سازی است بر روی کاغذ آورده و پس از سوزن کاری با دوده بر روی سطح لعاب کشیده و آن را راهنمایی برای نقاشی قرار می دهند.

نقاشی بر روی طرح مورد نظر
برای نقاشی طرح مورد نظر ابتدا استادکار خطوط اصلی طرح را قلم گیری می کند. و سپس قسمت های مختلف را رنگ آمیزی می نماید. نکته جالب در نقاشی مینا این است که رنگ سفید در طیف رنگ های مینایی وجود ندارد و اگر این رنگ لازم شود از زمینه سفید لعاب استفاده می گردد. در صورت نیاز به رنگ طلایی از آب طلا استفاده می گردد.
در صورتی که از روغن‌هایی نظیر گلیسیرین یا اسطوخودوس یا روغن‌های مشابه جهت آماده‌سازی رنگ استفاده شود, قبل از قرار دادن ظرف درون کوره ابتدا بایستی آن را روی اجاق برقی یا نزدیک کوره قرار داده تا روغن آن بصورت دود خارج شود. در غیر این صورت ممکن است بر روی سطح مینا منافذی جوشش کند که به آبله مینا معروف است.

پختن نقاشی
پس از اتمام مرحله نقاشی بر روی ظرف, بایستی آن را دوباره درون کوره با حرارت بین ۶۰۰ تا ۷۵۰ درجه سانتی گراد قرار داد. در صورتی که در رنگ آمیزی از طلا استفاده شده باشد بایستی حرارت در سطح ۴۵۰ درجه سانتی گراد تنظیم شود.
این مرحله بسیار حساس است و اگر دما و حرارت بیشتر از حد معمول باشد مشکلاتی مانند جاری شدن رنگ یا نفوذ آن در لعاب صورت میگیرد. در صورتی که دما کمتر از میزان لازم باشد ممکن است رنگ بصورت کامل پخته نشود .
در پایان لازم به ذکر است که مراحل یاد شده بالا بصورت کلی بیان شده و در صورت تصمیم به ساخت مینا بایستی ماه ها و یا حتی سالها در مکتب استادان بزرگ مینا کسب تجربه نمود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.